Mai varázsszavunk egy igazi szó! 🙂 Kérem, figyeljetek, olvassátok, mert jó szolgálatot tesz a beszédindításban, ha ügyesen használjátok!!!

– KÉREM!

Vagy inkább legyen az adide?

Egyik kis tanítványomnál nehezen indult a beszéd. Úgy gondoltam könnyebb lesz a dolgunk, ha inkább az adide -vel próbálkozunk a kérem helyett. Az adide gyakran megjelenik a gyerekek gagyogásában spontán is, mintha tényleg azt mondanák, hogy Add ide, így aztán gondoltam, csak rá kell majd erősíteni. Vagyis, amikor a gyermek gagyogja, hogy adide, akkor meg tudom majd erősíteni, hogy: – Igen, igen, add ide a macit! – ezzel pedig máris egy kommunikációs helyzet egyik szereplőjévé tettem volna.

Na, de jött az anyuka és hevesen tiltakozott, hogy már pedig ők nem beszélnek így a gyerekkel, ők azt mondják, kérem szépen, és tessék nekem is ezt használni. Így maradt hát a varázsszavunk a KÉREM. Ez sem lesz rossz, gondoltam. 🙂

Kéééreeem!

Miért lehet a beszédindítók egyik varázsszava a KÉREM?

A mindennapok során, a játékban gyakran adódik olyan helyzet, amikor el kell kérnünk egymástól valamit. Például minden nap öltözködünk, ezért mondhatjuk: – Kérem a lábad! Együtt játszás során is számtalanszor adódik olyan helyzet, amikor el kell kérnünk egymástól valamit. Ha még több „gyakorlási helyzetet” szeretnénk produkálni, néhány játékszert magunknál tarthatunk, amire feltétlen szükség van, hogy például felépüljön a torony. Még a nembeszélő gyerek is ráutaló mozdulatot fog tenni, hogy kéri a kockát, s máris kommunikációs helyzetbe hoztuk.  

A gyermek ezekben a helyzetekben érdekelt, szeretnének hozzájutni dolgokhoz, de még nem tudják beszéddel kifejezni igényeiket. Rámutatnak, kezükkel is jelzik, hogy szeretnék megszerezni  a cumisüveget, a kisautót, babát, enni kérnek. Itt jövünk mi, és az anyai kettős szerepet használva, (bár nem tudjuk az elnevezést, csak ösztönösek vagyunk) elmondjuk amit a gyerek szeretne. Azt mondod anyának: Kérem a cumisüveget? Gyermek valamilyen formában biztosan vissza fog jelezni, hogy igen, igen neki az kell. Ilyenkor van egy rövid időnk, hogy megismételjük a mondatot.

Figyeljük meg, hogy a nap során milyen sok lehetőség van arra, hogy gyermekünk kérését szavakba öntsük!

Ha azonnal megkapja amit kér, beszédminta adása nélkül, akkor nem tudtunk tenni a beszédindulás érdekében. De ha elkezdünk arra figyelni, hogy a kérem szót használjuk kívánságai, kérései helyett történő megfogalmazására, láthatjuk, hogy egyre hosszabb beszélgetéseket tudunk indítani az adott szituációban. A hangunkkal a szituációnál tartjuk, tereljük, és néhány másodpercig meg tudjuk tartani a figyelmét.

A beszédindulásnál egyik legnagyobb nehézség az szokott lenni, hogy a gyerek figyelmét megszerezzük.

A kérem szó gyakori használatával sokat tehetünk a figyelés kialakításáért. Ne engedjünk semmit elmarni, elkapni tőlünk, és mi se kapkodjunk ki semmit a gyermek kezéből. pl. kavicsot akar a szájába venni, akkor ne kapjuk ki a kezéből, hanem próbáljuk első körben elkérni. Lesz néhány gyerek, akinek nehézséget okoz összekapcsolni, amit mondunk és amit mutatunk, hiszen közben a kezünkkel is kérő mozdulatot teszünk. Ebben az esetben célszerű megfogni a gyerek kezét és odaadatni nekünk a kért dolgot. Azaz megmutatjuk, mit kell csinálnia. Biztosan lesznek, akinek sokszor kell megmutatni, hogyan kell kérést teljesíteni, de ne adjuk fel, s ne fejezzük be úgy ezeket a helyzeteket, hogy kirántjuk a gyerek kezéből a tárgyat, vagy ráhagyjuk a gyerekre, ha nem teljesítette a kérésünket. Kérjünk és mutassuk meg mit kell csinálnia újra és újra!

Kérjünk tehát mi is tőle, és segítsük a helyzet értelmezését!

Ha a figyeléssel, beszédindulással, hallással probléma van, akkor feltétlen használjuk a hangunkat is a figyelem terelésére. Szépen dallamosan, dajkanyelvi hangsúlyt használjunk! Kééérem a ciiipőt! Lassú, megemelt hangmagasság!

Egyéves kor körül már elvárhatjuk, hogy kérésre odaadjon valamit. Ha ez még nem alakult ki, akkor feltétlen kezdjünk el rajta dolgozni! 

Biztos vagyok benne, hogy a kommunikációs helyzet megteremtésére, a kommunikáció indítására az egyik legjobb varázsszavunk a KÉREM!

Szóval a Házi Feladat: – Játsszunk kérem játékot! Aztán meséljetek, hogy sikerült!

Gyakoroljatok, mert legközelebb  a TESSÉK következik! 🙂

Ha neked nehézséget okoz ezen technikák (hangsúlyos beszéd, dajkanyelv, anyai kettős szerep) használata, nézz körül oktatóvideóink között. Vásárlás után azonnal megkapod a linket, ahol máris hallgathatod az anyagot, nézheted a gyakorlati videókat.

Ha hasznosnak érzed ezt a bejegyzést, akkor kérlek oszd meg, nekünk ezzel nagyon sokat segítesz!

Jelezzétek hozzászólásban vagy üzenetben, hogy sikerült-e megvalósítani ezt a gyakorlatot, változott-e valami a hatására! Nagyon örülünk minden visszajelzésnek!