Az utóbbi napokban jártam egy családnál, ahová azért hívtak, mert a hároméves családtag nem beszél. Nevezzük őt Bencének. Amikor reggel megérkeztem, a páciens 🙂 Mancsőrjáratot nézett egy nagy képernyős televízión. Ebben nincsen semmi különös, ma a legtöbb családban a nappali egyik falán található egy óriási képernyő, és a legtöbb kisfiú Mancsőrjárat-rajongó.

Szerencsére az én táskám elég sok érdekességet rejt, így kisebb panasz után sikerült kikapcsolni a mesét, amit természetesen egyből kértem, hiszen képernyő mellett nem sok esély van arra, hogy a gyermek oda tud figyelni bármi másra. Vagy legalább is fél füllel, az pedig a beszédtanuláshoz nem elég.

Bence nagy örömmel játszott, itta minden szavam, hamar összebarátkoztunk, élvezetes, közös játék alakult ki vele. Az ég világon mindent, de mindent értett, de mondani keveset mondott, pár szóval és mutogatással megértette magát. Sokat tudnék még a kommunikációs készségeiről, és a foglalkozásról írni, de most nem ez a cikkem lényege.

Eljött a foglalkozás vége. Bence éppen úgy viselkedett, mint a legtöbb gyermek az ő korában. Nem örült, hogy vége a foglalkozásnak, jót játszottunk, és utána oviba kellett mennie, ahová éppen beszokóban volt. Teljesen érthető volt a tiltakozása. Mire kettőt fordultam, már egy tablet volt a kezében, hogy megnyugodjon.

Így is lett, elnémult. Bencét ezután kikapcsolva láttam és némán.

Egy játékot nézett, nyomkodott időnként. A játékban nem volt beszéd, jöttek-mentek számomra kivehetetlen alakok a képernyőn. Közben az anyukával beszéltünk pár mondatot. Elmondta, hogy Bence sokszor annyira elfárad, hogy látszik, hogy a képernyő arra is jó, hogy pihenjen egy kicsit, lenyugodjon. Mert egyébként ő és a bátyja is este későig pörögnek, folyton programokra, szórakoztatásra van szükségük, hogy kidőljenek. Különben unatkoznak, a nagyobb fiú különösen. Egyébként meg sok olyan hasznos játék van a tableten, és Bence többnyire ezeket játssza, amiktől sokat lehet okosodni: puzzle, kirakó, kézügyességet fejlesztő játékok. Majd eljött az oviba indulás ideje, Bence elől eltűnt a képernyő, ettől készült kitörni a hiszti. Az anyukája ekkor hozott egy csokis tejszeletet, amivel lekenyerezte. Bence már a zacskózörgésre pattant is fel, ment húzni a cipőt, miközben befalta az édességet.

Mi ezzel a gond a beszédindulás szemszögéből?

  • A képernyő előtt Bence néma, nem kell válaszolni, egymás szemébe nézni, kérni stb.
  • A képernyőn a képek gyors váltakozása, a villogás és az élénk színek fárasztják a még éretlen idegrendszerét, így nem tud megfelelően fejlődni.
  • A képernyőbámulás miatt nincsenek “lejátszva”, megbeszélgetve fontos konfliktusok. Például, amikor valaki elmegy, akivel jó volt játszani, vagy amikor indulni kell. Pedig eközben olyan kifejezéseket lehet tanulni, hogy indulás, Húzd a cipőt, nyithatod az ajtót, pápá, elmegy a néni, pakolunk, gyere, vár az óvónéni, stb.

Bence idegrendszere valójában túl van folyton pörögve, képernyőfüggő már most, az indulatait fogalma sincsen hogyan kellene kezelni. Rendkívül okos kisfiú, pontosan tudja, hogy ha elkezd hisztizni, akkor megkapja azt, amitől függ. Nem mennék bele az egyéb viselkedésbeli és lelki problémákra, amit mindez okoz, mert nem a területem.

Már csak annyit fűznék hozzá a történethez, hogy az internetes játékok valóban fejlesztőek is tudnak lenni, de koránt sem annyira, mintha a kisgyermek valóban megfog egy macit, öltözteti, játékból főz neki, vagy babrál egy tárggyal.

A valós manipulációt, játékot, kommunikációt semmilyen képernyős program nem tudja pótolni, viszont elveszi az időt és a lehetőséget a valódi ténykedéstől, és egy fejlődő idegrendszernek az utóbbira van szüksége.

Tehát a számítógépes játékok nagyjából annyira (beszéd) fejlesztőek, mint amennyire a tejszelet egészséges. Van benne hasznos rész, de koránt sem a legjobb választás a célunkhoz.

Nagyon sokat tudunk neked is segíteni. Mind a képernyő-függőségről való leszoktatásban, a beszédtanuláshoz szükséges napirend és szokások kialakításában. Valamint ellátunk beszédindító tanácsokkal. Segítünk megteremteni azt a közeget, amiben jól érzitek magatokat, és a fejlődés észrevétlenül, játékosan történik.  Megtanítjuk neked, hogyan használd ki a hétköznapi helyzeteket a beszédindításra. Válaszd a Tanácsadói csomagunkat szeptember 23-ig ajándék oktatóvideókkal.