Szívesen bepillantanál egy Tanácsadói folyamatba? Hogyan zajlik? Miből áll? Mások milyen problémával keresnek minket? Olvasd el az egyik tanácsadói esetleírásunk, hátha számodra is tanulságos lesz.

Anya utat a kislánynak.

A kép illusztráció, nem a valós személyek szerepelnek rajta.

Kétéves kislány szülei kerestek fel minket azzal, hogy gyermekük nem beszél, csak mutogat és hümmög, semmit nem mond. Rettenetesen zavarta őket, hogy gyakran nem értették mit szeretne, holott érezték,  kislányuk elvárja – teljesen jogosan – hogy mindig megértsék. Amikor nem sikerült megérteniük, akkor méregbe gurult, sírt, dacossá vált, a szülők pedig csalódottá, és így egyre többet aggódtak. Összességében sok-sok feszültséggel teli helyzet keletkezett , mely már kihatott a szülő – gyermek kapcsolatra.

Az első tanácsadás előtt a szülők több videót is küldtek nekünk. Ebből láttuk, hogy a kislány valóban mindent ért, mutogatással tökéletesen megérteti magát. Mutogatás közben folyamatosan várt valami visszajelzést az édesanyától, akinek, elmondása szerint, sokszor nem volt könnyű  kitalálni, hogy mit is kellene  mondania, tennie. Hiszen ő megnevezte a tárgyat, amire mutatott a kislány. A napi kommunikációjuk nagy része abból állt, hogy a kislány mutatott valamire, az anya mondta  a tárgy vagy a cselekvés nevét. – Hmm. – Asztal. – Hmm- Táska…Mit akarsz a táskával? Rá akarod tenni az asztalra? – hangzottak el a kérdések az anyától közben.

Hogyan kezdődött a közös munka? 

Először is biztosítottuk a szülőket arról, hogy gyermekükkel minden rendben van, sok tekintetben  “beszédkész” állapotban van. A videókon jól meg tudtuk figyelni a gondolkodását, a játékát, kommunikációját. Kifejezetten értelmes és kommunikatív gyermeknek láttuk.

Annak ellenére, hogy még nem beszélt, igenis kommunikált, nagy igénye volt arra, hogy beszélgessenek vele, és szépen figyelt a beszédre. Az pedig jó jel.

Ebben az esetben  mi az a lépés amit tenni kell, hogy továbblépjünk? 

A gyermek kommunikációs igényének a támogatása. A tárgyak megnevezése még nem kommunikáció, ennél többre volt igénye a kislánynak. Megkértük a szülőt, hogy ezentúl ne mondogassa a szavakat, hogy asztal, táska, könyv, hanem próbáljon rövid kifejezésekkel, de beszélgetni arról, ami a kislányt érdekli. – Ott az asztalon a virág, gyere szagoljuk meg. Hmm, de jó illata van. Te is megszagolod? Hm, micsoda jó illat! Azaz, ha érdekli valami, ha a környezetében felkelti valami a figyelmét, akkor kommunikáljanak róla.

A tanácsadáson az volt a feladatunk, hogy sok-sok példán keresztül bemutassuk, hogyan lehet eljutni a tárgyak egyszerű megnevezésétől a beszélgetésig. Még akkor is, ha a másik fél egyelőre nem beszél vagy keveset.

A második tanácsadás előtt már érkeztek videók, az anyuka, az apuka is próbálgatták az ajánlott technikákat, a kislány egy dologgal sokkal több időt eltöltött, csökkent a mutogatás.  Bemutattuk a szülőknek az anyai kettős szerep technikát, majd az eddig beküldött videókon keresztül megbeszéltük, hogy melyik játékban, helyzetben pontosan hová és hogyan lehet beilleszteni. Azt  tanácsoltuk az édesanyának, hogy beszéljen  egyszerű, kétszavas mondatokban gyermekéhez, beszéljen dallamosan, a hangjával terelje a kislány figyelmét a beszédre, tűzdelje meg a beszédét figyelemfelhívó hangutánzókkal. Sokat mondókáztak, amit megerősítettünk, az édesanyát bíztattuk, hogy jól csinálja, a kislány nagyon figyeli a mondókákat, még ha egyelőre nem is kapcsolódik be a elmondásukba.

A következő  videókon a kislány sokkal több hangot adott, elkezdte a kéréseit hanggal – nem csak mutogatással – kifejezni. Ez a fejlődés rövid idő alatt nagy lépés volt.

A szülővel is láttatni szerettük volna, hogy van előrelépés. A videók azt a célt is szolgálták, hogy az apró változásokat láttassuk a szülőkkel. A beszédpróbálkozásokkal legyenek elégedettek, tudjanak jól reagálni, megerősítést adni, hogy a gyermek motivációt és kedvet kapjon a további beszédhez.

Az utolsó alkalommal már tovább tervezhettünk. Átbeszéltük hogyan lehet “beszédindítósan” mesélni, mesekönyvet nézegetni, ne csak a “szavak kikérdezése” legyen, hanem közös figyelem, megértés és beszédkedv alakuljon ki. Ezen a tanácsadáson az édesapa is ott volt, mert ő szokott esténként mesélni a gyermekének. Videón meg is mutatta, és el is mesélte, hogy ösztönösen azt érzi jónak, ha nem csak felolvassa a szöveget, hanem beszélgetnek a képekről. Mindeközben mégis azt gondolta, hogy ez talán nem helyes, így a képekről mesélés után mindig felolvasta a szöveget is. Mi megerősítettük abban, hogy nagyon is jól érezte, és tette, hogy a képekről beszélgettek, ami nekik volt fontos, és egyáltalán nem kötelező ilyen kicsi gyermeknél a felolvasás.

coaching

https://nembeszel.hu/termek/tanacsadoi-csomag/

A tanácsadások után körülbelül három hét telt el, hogy írtak a szülők,  a kislány jelenleg mindent utánuk ismétel, illetve elkezdett egyedül is szavakat mondani, eleinte csak az első szótagot, majd rövidebb szavakat teljesen. Egyébként sok-sok új hangja van, folyton énekelget, és megszűntek a feszült, egymás meg nem értéséből fakadó helyzetek. A nyáron pedig  üzenet érkezett, amiben arról számoltak be a szülők, hogy minden nap új szavak jelennek meg a kislány beszédében, a fejlődést napról napra érzékelik és élvezik.

Ebből a történetből  látható, hogy a tanácsadások után még hetekig, hónapokig is tart a folyamat és a hatás. Hiszen a beszédlépcsőket nem lehet átugrani, ezért nem tudjuk azt mondani, ha velünk dolgoztok, akkor egy hónap múlva garantáltan beszéd lesz. Azt tudjuk ígérni, hogy a változás megkezdődik, tovább tudtok lépni a következő szintre. Valakinek ez egy hét alatt is megtörténik, valakinek két hónap kell hozzá, s ebben a legjobban a szülő tudja támogatni a gyermekét.

Néha mindenki elbizonytalanodhat, néha elég néhány apró lépés, ami helyre billenti a szülő-gyermek kapcsolatot, jó és kellemes, bizalomteli légkört teremt a beszédinduláshoz.

Ha úgy érzed, neked is szükséged van támogatásra a beszédinduláshoz és továbblépéshez, fordulj hozzánk bizalommal, keresd Tanácsadó szolgálatunkat, válaszd Tanácsadó csomagunkat, hogy kísérni, segíteni  tudjunk lépésről lépésre egy időszakon keresztül.