Senki sem képes folyton beszélni!

A tanácsadások során gyakran hangzik el a szülők szájából: – Hiszen egész nap beszélek hozzá, mesélek neki, mondókázok,  mégsem beszél. Bizony fontos, hogy  eleget beszéljen a szülő a gyermekéhez a mindennapokban, de vajon ennyi lenne az egész? Látjuk a hozzánk érkező videókon, hogy a szülők tényleg sokat beszélnek a gyermekekhez, már csak az a kérdés, hogy akkor miért nem indul az a fránya beszéd…

Nem ritka az sem, hogy van már egy vagy kettő nagyobb gyermek a családban, akikkel minden ugyanígy zajlott, és kétévesen összetett mondatokban beszéltek. Ennek mi örülünk, mert talán a szülő ebben az esetben kevésbé érzi magát annyira hibásnak, mintha az első gyermekénél ütközik beszédfejlődési problémába. Igen, az első állítás, amit le kell szögezni, és javasoljuk mantrának minden szülőnek, akinek a gyermeke nem beszél:

NEM A TE HIBÁD, HOGY NEM BESZÉL A GYERMEKED MÉG, DE SOKAT TUDSZ TENNI, HOGY MÁSKÉPP LEGYEN!

Tényleg hagyd abba az önostorozást! Minden szülő a tőle telhető legjobbat adja gyermekének. Te is. Egyáltalán nem szeretnénk, hogy az otthoni beszédindítás gondolata bárkiben kisebbrendűségi érzést, vagy megfelelési kényszert váltson ki. Éppen elég,- talán a legnagyobb külső nyomás – a gyereknevelést illetően ér minket (ha ma vagy szülő, biztosan érted, miről beszélek). Semmiképpen se dőlj be ezeknek. Fejlődni lehet, fejlődni jó, de ne abból az indítatásból tedd, mert kevésnek érzed magad. Ne félelemből cselekedj, hibáztatásból, hanem egy belső motivációból, ami lelkesít, és azt mondja neked:

Elég jó vagyok, én vagyok a gyermekem számára a  legjobb beszédfejlesztő, és igyekszünk napról napra többet tanulni magunkról.

Szóval te mindent megteszel, és mégsem indul a beszéd?

Miért?

“Nincs elég idő”

A világ gyorsan változik, ebben biztosan te is egyetértesz, és nem is mondunk újat vele. Öt-tíz év alatt is sokminden változott. A mai gyerekeket több inger éri, gyorsabb világ veszi körül. Sajnos a (mozgás, beszéd, gondolkodás)fejlődés nem tud ehhez felgyorsulni. Ebből az ingerdömpingből, gyorsaságból kell egy gyereknek megtanulnia a beszédet. Egyszerűen a “nincs elég idő” probléma mindenhol felüti a fejét. Sürgetjük a gyerekek fejlődését, gyorsabban beszélünk, kevesebb ideig várunk (például arra, hogy gyermekünk közöljön valamit, vagy válaszoljon).

Lassítsd le a beszéded, amikor gyermekedhez beszélsz, és várj ki türelmesen! Ha már ennyit megteszel, segíted őt a beszédtanulásban.

 

Van több képernyő

Hatalmas mértékben nő  az online elérhető a mesék, videók, számítógépes játékok kínálata. Azaz, még több mindent lehet passzívan bámulni a kütyükön. Tudtad, hogy a világ legnagyobb tech cégek vezetői sem engedik a gyermekeiket kütyüzni egészen kicsiként, és még nagyobb korban is szigorú szabályok mellett tehetik? Ebben a cikkben olvashatsz erről bővebben. Mi is beszéltünk egyik videónkban arról, hogy a sok képernyőzés hogyan változtatja meg az agyban a korai kapcsolatok alakulását. A legjobb amit tehetsz, hogy a kísértés ellenére minél később adsz kütyüt gyermeked kezébe, és később is megválasztod a tartalmat, és időkorlátot állítasz be.

 

Te pedig egyedül vagy

Bizony nincs magányosabb lélek a mai édesanyáknál, családoknál. Szerencsések azok, akiknél a nagyszülők, rokonok közel élnek, és kivételeseknek mondható, akiknél rá is ér a mama, papa, esetleg nem dolgozik, és erejéből, idejéből telik az unokázásra is. A legtöbb esetben több száz kilométer, vagy országhatár választja el ma a családokat, és így sokan maradnak magukra. Míg régen egy kisgyerekhez beszélt egy kicsit a mama, majd ez a rokon, az az ismerős, ma – és különösen a mostani időben – az anya a négy fal között van a gyermekével, csak ő számít. Természetes, ha nem tudsz folyton beszélni, ha vannak olyan napok, amikor alig van kedved megszólalni. Mindannyiunk így van ezzel.

Itt is érvényes a minőség fontosabb, mint a mennyiség elv! Nem azt hangsúlyozzuk, hogy beszélj folyamatosan, beszélj sokat gyermekedhez, mert valójában ez a tanács egy nesze semmi fogd meg jól. Szerencsére léteznek olyan beszédindító, beszédtámogató, apró, de fontos technikák, melyekkel nem kell lyukat beszélned a gyermek hasába, csak használj megfelelő szavakat a megfelelő időben.

 

A gyerekek nem egyformák

Még egy fontos tényezőről kell beszélnünk, ha az a probléma áll fenn, hogy nem indul a beszéd. Nincs két egyforma gyerek és fejlődésmenet. Magzatkori, születési, fejlődési és öröklődési tényezők is befolyásolják a beszédtanulást. A különbségek nagyok. Léteznek gyerekek, akik a sok képernyőzés ellenére is megtanulnak beszélni, és vannak olyan kicsik, akiknél elég és jó a beszédminta, mégsem indul a beszéd. Az otthon alkalmazható beszédtechnikák nekik is segítséget jelentenek, egyéb terápia mellé otthoni kiegészítés.

Összefoglalva:
  • Nem, nem te vagy a hibás!
  • Viszont te vagy az, aki a legtöbbet tudja tenni gyermeke beszédéért
  • Az egész nap beszélek, mondókázok nem biztos, hogy a megfelelő módja gyermeked beszédtámogatásának. A mennyiség helyett a minőségre kell figyelni!

Mit jelent a mennyiség helyett a minőség a beszédindításban?

Azaz mit jelentenek a megfelelő szavak, megfelelő időben?

  • a beszéded követi gyermeked érdeklődését
  • kivársz, adsz neki lehetőséget megnyilatkozni
  • megerősíted, ha tesz egy gesztust, hangot ad, mond valamit
  • az ő szintjén beszélsz, nem felette, nem alatta
  • jelen vagy, amikor vele vagy
  • mintát mutatsz neki
Szívesen megtanulnád ezeket a technikákat?

Figyeld az oldalunkat, facebook oldalunkat! Hamarosan indulnak Őszi szülői beszédindító tanfolyamaink.

 

Kategóriák: Baba