Az otthoni beszédindítás okosít és segíti a jó anya-gyerek kapcsolatot

Napok óta levelezek egy anyukával, és nézem a videóikat, melyeket beküldött nekünk a kislányáról. Látom a videókon, hogy koránt sincsen akkora baj, mint amennyire az anyukája fél, és tudom, hogy pár beszédindító technika konkrét, otthoni helyzetekben óriásit lendítene a kislány beszédén, hiszen az alapvető kommunikációs készségei rendben vannak. Mégis a szülő azt jelzi – amikor tanácsolom az online konzultáció igénybevételét – hogy ő inkább elutazna hozzám több tíz km-re gyerekestől, majd tavasszal, mert akkor lesz ideje, csak ne az online megbeszélés és videózás legyen. Hiszen így nem tudok a gyermekkel foglalkozni, csak vele beszélgetni, ez csak egy másodlagosan elégséges megoldás lehet.

Jelzem, hogy ha élőben találkoznánk is folyamatosan neki beszélnék, őt tanítanám meg az otthon alkalmazható technikákra, mert én (és mi mindketten a Hömböldében) az otthoni beszédindításra tettük le a voksunkat! Itt olvasható röviden és egyszerűen, hogy miért:

Mert a beszédindítás legjobb helyszíne az otthon, és a gyermekek legjobb beszédterapeutája a szülője!

Hosszabb magyarázatért el kell olvasnod ezt az írást…

Mondjuk ezt úgy, hogy ketten, összesen több, mint 40 éve fejlesztünk gyermekeket terapeutaként, utazótanárként- tessék elhinni, hogy volt elég időnk, hogy megforduljunk jó pár helyszínen a pályafutásunk alatt. Tartottunk rendszeres foglalkozásokat orvosi, védőnői – fejlesztőszobákban, családok nappalijában, gyerekszobákban, óvodákban, bölcsődékben, iskolákban, kamrában, öltözőkben…:-), ezekről tényleg sokat tudnánk mesélni , de egy biztos, hogy a legjobb színtér az otthon volt, és a legnagyobb fejlődést azoknál a gyerekeknél tudtuk elérni, ahol a szülő intenzíven részt vett a beszédindításban.

Mindig azt mondtuk, amit ma is vallunk:

A fejlődés egy háromlábú szék. Egyik lába a gyermek, és az ő képességei, a másik a szülő, és az ő aktivítása, és a harmadik a terapeuta, és az ő szakértelme. Ha valamelyik láb hiányzik, a szék billegni fog.

Persze a világ változik, a gyermekek sem ugyanolyanok, mint harminc éve, de a (beszéd)fejlődés menete és tempója pont ugyanaz maradt.

Micsoda szerencse, hogy ma az online világban a családok otthon tudnak maradni, mi pedig több helyre tudunk “elutazni”, és több családnak segíteni! Ma már videón is bele tudunk tekinteni az otthoni ténykedésekbe, majd kamerán keresztül megbeszélni, tanácsot adni. Pont ez a lényeg, hogy nem kell utazni, hetekig időpontra várni.

Őszintén, kezeket a szívekre téve…

Bárki elhiszi, hogy heti egy óra fejlesztéssel jobban beindul a gyermeke beszéde, mintha otthon, egész nap, minden helyzetben is, amikor a szülő beszélget gyermekével, jelen van számára, megfelelően reagál rá, megerősíti kellőképpen, és elárasztja a mindennapi élet szavaival?

Persze írtam azt, hogy kellőképpen, megfelelően, mindennapi élet, jelenlét stb. ami a hogyant  jelenti, és ha ebben van elakadása a szülőnek, vagy a gyermeknek a beszédben késése, akkor kell a szék harmadik lába, a segítő szakember, a terapeuta.

Ilyenkor szoktuk azt a kérdést kapni…

– Akkor minden beszédében késő gyermeknek elég, ha a szülő otthon beszélget vele?

Neeeeem, a “hogyan” is lényeg, és vannak olyan esetek, amikor az otthoni segítés nem elég. De! Sokkal ritkábban, mint ahányszor ezzel megelégszünk, mint ahányan különböző fejlesztésekre rohanunk egészen kicsi gyerekekkel egészen gyakran.

Nos, mit gondoltok, mi volt a válaszom a fent említett segítséget kérő szülőnek?

Hogy küldjön videókat, vegye igénybe a tanácsadást, alkalmazza a megbeszélt technikákat, és tavaszra nem lesz szükségük sem hozzám, sem máshová időpontot kérni, mert gyermeke beszéde el fog indulni.

Persze ez a lehetőség mindenki számára adott akár most is. Tanácsadói csomagunkért ide  lehet kattintani: KATT

Köszönjük, hogy olvastál minket, és várjuk a véleményed, tapasztalatod hozzászólásban…

Oszd meg ezt a bejegyzést, ha úgy gondolod, hogy másnak is fontos lehet a tartalma!