Úgy döntöttünk, hogy mostantól megkomolyodunk! 🙂 Na jó, nem olyan véresen, de a mámmá és a tátá után varázsszavas sorozatunkat azokkal a szavakkal folytatjuk, amelyek egy 0-3 év közötti kisgyermek alapszókincsét képezik. A testrészek neve feltétlen alapszókincs!

A komoly cím ellenére a Hömböldében nagyon sok kedves, mókás játékot ajánlunk, amelyek segítségével észrevétlenül is megtanulják a gyerekek a testrészeik nevét. A testséma, a saját testről való tudás pedig később az irányok és térbeli viszonyok érzékelését teszi lehetővé, de ne szaladjunk előre!


A kisbabák folyamatos cselekvéseik révén szereznek tapasztalatokat önmagukról. Ki előtt ne jelenne
meg a jókedvűen rugdalózó vagy a kezecskéjét nézegető kisbaba? Hoppá, de előbb nem is a kezecskéjét nézi ám, hanem minket, s majd innen jut el oda, hogy kezét, lábát tanulmányozza, idővel pedig képes lesz a tükörben felismerni önmagát.


De mi történik a ránk tekintés és a tükör között?


Sok minden, a testrészek megtanulása szempontjából (is).
Már 0-3 hónapos kor között tudunk beszélni a testrészeiről, amikor tisztába tesszük, amikor fürdetjük. Ezekben a helyzetekben több legyet üthetünk egy csapásra. A tisztába tevés során megérinthetjük, megsimogathatjuk, megpuszilhatjuk a testrészeket, kicsit még meg is böködhetjük
tenyerét, talpacskáját. Becézhetjük „itt, itt a lábikója, hamm bekapom. A kezekkel is játszhatjuk ugyanezt. Simogathatjuk tenyerét, talpát, rápaskolhatunk. Nem hazudtolhatjuk meg magunkat, jól jöhetnek a dajkaszavak itt is: popó, lábikó, tapsi-tapsi, simi-simi, kobak, poci.


Hogyan is ütöttünk több legyet egy csapásra?

  • Érintés megtapasztalása a kisbaba részéről
  • Az érzelmi kötődés erősödése a közös játékokban
  • Közben megindul a beszédtanulás folyamata, hiszen folyamatosan beszéltünk a kisbabánkhoz, felvette velünk a szemkontaktust, figyeltünk egymásra

Mi leszünk a legjobban meglepődve, amikor megérkezik a nagyi, és megkérdezi, hol van az okos fejed, és kisbabánk megmutatja!

Nincs ezen semmi meglepő, ha sokat beszélgettünk vele fürdetéskor, tisztába tevéskor, 8-9 hónaposan már tud tájékozódni saját testén!

Ne szalasszuk hát el az első hónapokat, beszélgessünk sokat a testrészekről (is)!
Amikor a kisbabák hanyatt fekszenek, gyakran kezdenek el kapkodni az arcunk felé, jó alkalom ez az arc részeinek megnevezésére: szem, száj orr, később fül, haj. 8-9 hónaposan jó móka a tükör előtti játék. Megtapogatjuk testrészeinket, grimaszolhatunk, utánozhatjuk egymást.

Elvégezhetünk egy „kísérletet” is. Rajzoljunk a baba homlokára rúzzsal egy foltot. Ha a saját homlokához nyúl, akkor már tudja, hogy a tükörben önmagát látja. Korábban még a tükörhöz nyúlkált, s ott akarta letörölni a rúzsfoltot.

Hallássérült, megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél, hasznos visszatérni a testrészek játékos megnevezéséhez, ha még nem tudja megmutatni, megnevezni a fő testrészeit

Egy extra tipp: Sokat segítenek minden életkorban a mondókák. Már biztos régen is sokat tudtak a „testsémáról”, mert számos jó mondókánk van a testrészek megnevezésére. Ilyenek a tapsolós játékok, ujjnyitogatók, orr-fül játékok, arcsimogatók.
Az egész testre vonatkozó játékok a táncoltatók, dülöngélők, höcögtetők.
Ha szeretnétek többet tudni a mondókázás beszédre gyakorolt jó hatásairól, és hiányzik a tarsolyotokból egy jó kis tematikus Mondókagyűjtemény, akkor ajánljuk a Jó móka a mondóka elnevezésű oktatóvideónkat! Sokaknak okoz nehézséget hogyan mondókázzanak kisgyermekükkel, oktatóvideónkból ezt is megtanulhatod! Több információ és vásárlás itt!

Tetszett ez a bejegyzés? Oszd meg, hogy másokhoz is eljusson!

Kategória: Blog