Kisunokám a tizedik hónap körül járt, amikor egyre gyakrabban tapasztaltuk, hogy több dolgot megért. Ilyenkor nagy az öröm, élvezzük, hogy kérésre már megmutat dolgokat. Történt, hogy egyik nap a lányom újságolta nekem, hogy Anna tudja utánozni a tigrist. Anna mindeközben játszott, látszólag ránk sem hederített, mégis egy kis idő után megszólalt a “mérges tigris”hangon. Nagy volt a meglepetés! Örült a nagymama szívem, de a beszédfejlesztéssel foglalkozó énem egyenesen ujjongott! Egy háttér beszélgetésből már ki tudja szűrni az ismert szót? Akkor is, ha nem vele  kommunikálunk, nem közvetlenül őt szólítjuk fel az utánzásra? Ez nagy dolog, mert azt jelenti, hogy:

  • Igen, az agy ilyen korán rendelkezik azzal a képességgel, hogy kiszűrje a háttérinformációkat.
  • Tíz hónaposan képes differenciálni, hosszabb ismeretlen hallási környezetből „kihallani” a számára ismert hangsort.
  • Ez egy új lépcsőfok a figyelési képesség fejlődésében! Azt jelenti, hogy képes figyelemmegosztásra!

Megkésett beszédfejlődésű gyermekek esetén az első, szülőknek szegezett kérdéseim egyike, hogy…

Érti a gyermeke, amit mondanak neki?

Fontos kérdés, mert az a gyerek, aki jól ért, nagy eséllyel hamarosan beszélni is fog.  A szülők többsége erre a kérdésre különösebb gondolkodás nélkül igennel válaszol. Aztán megkérdezem, hogy akkor is ért – e, ha nem ránk figyel, vagy ha nem a szituáció segítette a megértésben. Az is előfordult, hogy megkértem a szülőket, hogy mutassák be, játsszák el, hogy hogyan szokták kérdezni, kérni az adott dolgot. Tudniillik, ha én minden reggel kakaót csinálok a gyermeknek cumisüvegbe, és a 99. reggelen megkérdezem a szokásos helyzetben – mondjuk nyúlok be a tejért a hűtőbe, ahogyan minden reggel – hogy kér-e kakaót, ő pedig erre megy a cumisüvegért, azt valószínűleg a helyzetből értette meg, és nem a kérdésemből. 

Tehát a valódi beszédértés azt jelenti, hogy a gyermek akkor is megérti, ha nem segíti a megértésben a szituáció, rámutatás, megszokás. Oda sem néz, oda sem figyel, és megérti. 

Számtalan alkalommal ellenőrzöm hallássérült tanítványaimat is ilyen formán.

Kedvenc helyzetem, amikor a cipőjüket húzzák, és el vannak foglalva, akkor teszek fel apró-cseprő kérdéseket nekik.

Akkor vagyok nyugodt, hogy jól fejlődik a hallási képességük, amikor kapásból válaszolnak. Ha felnéznek rám kérdőn, akkor hallották ugyan a kérdést, de nem értették még. Ebből arra következtetek, hogy kell még dolgozni a hallási képesség fejlesztésén.

Hallássérült és  megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél  sokszor jelent problémát, hogy nem reagálnak utasításokra, nem tudják a figyelmüket megosztani a tárgy és a környezet egyéb információi között.

Moduljainkban a fülelés, a hallási figyelem fejlesztésére számos ötletet találtok, de hallással, a hallási képesség fejlődésével foglalkozunk hétfői blogbejegyzéseinkben is.

Sejtetted eddig is, de ez a bejegyzés megerősített, hogy a te gyermeked valószínű nem érti jól, amit mondasz neki? Mi tehetsz most?

A legfontosabb, hogy ne ess kétségbe, és ne akard kicsikarni tőle a beszédet! Kezdésnek iratkozz fel a hírlevelünkre, és ingyen elküldünk neked egy húsz perces hanganyagot videókkal, amely segíteni fog az első lépések megtételében, továbbá hetente újabb és újabb ötleteket, leírásokat, játéktippeket segítségül, szóval nem engedjük el a kezed!

Feliratkozás a hírlevélre itt!

Moduljainkat itt találod, melyek összefüggnek egymással, mind a beszéd beindítását támogatják más-más oldalról.

Ne feledd, csak egy kattintás, és ott vagyunk a gyerekszobádban!