Arról, hogy hogyan tanulunk meg beszélni, még vitáznak a tudósok. Egy dolog azonban tény, s ehhez nem kell nyelvtudósnak lenni, szükséges hozzá a HALLÁS.

Márpedig, ha a beszéd és a hallás összefügg, akkor érdemes tudnunk, hogyan hallunk, ezt a tudásunkat hogyan hasznosíthatjuk gyermekünk beszédfejlődésének támogatására, milyen problémák lehetnek a hallás folyamatában, hogyan oldhatjuk meg őket szülőként, és mikor szükséges külső segítséget kérnünk.

Vállalt missziónk, hogy  a szülők kezébe eszközöket adjunk, amelyekkel segíthetik gyermekük beszédének, kommunikációs képességeinek fejlődését. 

Miért fontos a hallás?

Ebben a bejegyzésben a hallás állandó és folyamatos ingerközvetítő, illetve biztonságot szavatoló szerepéről lesz szó.

Az agyunk képes arra, hogy a folyamatos ingerközvetítést, azaz a folyton jelenlévő hangokat feldolgozza, és arra is képes, hogy ebből a folyamatos ingerből bármikor kiemelje, ha egy hang veszélyre figyelmeztet. Zenét hallgatunk, olvasunk a szobában, mégis azonnal meghalljuk, hogy elkezd kopogni az eső az ereszcsatornán, gyorsan kiszaladunk, hogy összeszedjük a száradó ruhákat.

De ne csak veszélyhelyzetekre gondoljunk! A hang támogatja a biztonságos kötődés kialakulását is. Kisbabánk a szobában játszik egyedül. Nekünk éppen a konyhában van teendőnk. A kicsi  türelmetlenkedik, sír, szeretnénk megnyugtatni, hogy ott vagyunk a közelben, ezért szólunk hozzá a konyhából: – Itt vagyok kicsim a konyhában, készítem az ebédet, hamarosan megyek hozzád! A kisbabánk biztonságban érzi magát, tudja hogy ott vagyunk a közelben, megnyugodva folytatja a játékot. Azt is megtanulja közben, hogy anyukája hangját a többi jelenlévő hangtól megkülönböztesse. A hang segíti a leválás folyamatát is, hiszen fizikailag nem vagyunk jelen, de a hangunk biztonságot tud nyújtani. Ha élünk a hang nyújtotta lehetőséggel, biztos vagyok benne, hogy a gyermek is képes lesz arra, hogy a hangunktól megnyugodjon, és ne igényelje folyamatosan a fizikai jelenlétünket.

A hallás irányítja a vizuális (látási) észlelést

A hallás igen fontos eszköze a figyelem irányításának, így a másik észlelési csatorna, a látás irányításának is. Hogyan is működik a hallás által irányított látási észlelés? Igen izgalmas dolog, s fontos a beszédelsajátítás szempontjából!

– Odanézz! Ott egy kismadár! – mondjuk, és a madár felé tekintünk, miközben mutatjuk is. A gyermek követi tekintetével a mozdulatunkat, azaz  arrafelé néz, amerre mutatunk, amiről beszélünk.

Megvan a közös figyelés: Mondom. Mutatom. Odanéz.

Irányítottam a figyelést a hangommal, éppen arról beszélek amit látunk, ami jelen van. Figyelnie kell a mozdulatomra, a hangomra és a madárra is. A figyelem megosztási képesség, már fejlődés eredménye. A megelőző lépés az, amikor a gyermek még csak az adott tárgyra „vokalizál”. Kezében van egy labda, ütögeti és mondja: – Dádádádá. Ezen a szinten még nem tudja megosztani a figyelmét.

Miért fontos, hogy mindezt tudjuk?

Mert vannak szülők, akik ösztönösen elkezdik a rámutatást, de sokan elfeledkeznek róla, azaz nem irányítják a kisgyermek figyelését.

Néhányan úgy gondolják, erre alkalmasak a kütyük, és helyettük elvégzik ezt a munkát. Nem fogják elvégezni!

Sajnos nem jó megoldás, ha főzés közben odaszólongatás helyett bekapcsolsz neki valamit. Az sem, ha pelenkázás közben YouTube-ot néz, ahelyett, hogy a saját hangoddal próbálnád a figyelmét fenntartani. A kütyük korai használata súlyos figyelmi, észlelési, beszédértési és magatartási problémákat okoz! Neked kell megmutatni a gyermekednek a körülvevő világot, a szó szoros értelmében!

Nem tudod, hogyan csináld? Szeretnéd már ma elkezdeni, többet megtudni erről a technikáról? Kérdésed van? Írj nekünk üzenetet, vagy keresd meg a Tanácsadói szolgáltatásunkat! Tudsz kérni egyszeri tanácsadást vagy háromhetes, folyamtos tanácsadói segítséget. 

Ha szeretnél időben értesülni bejegyzésekről, akciókról, iratkozz fel a Hírlevélre itt és most, és már küldünk is neked egy ingyenes oktatóvideót tanácsokkal.